Thursday, June 16, 2011

Tidur berbantalkan tanah atau gelimangan sutera?


Seorang lelaki telah bertengkar dengan isterinya dan telah berkata: “Aku akan membuatmu sengsara!” Dengan sabar dan tenang, si isteri telah menjawab: “Kamu tidak boleh berbuat begitu.”

Suaminya bertanya: “Kenapa tidak?” Isterinya menjawab: “Seandainya kebahagiaan terletak pada kekayaan, wang ringgit atau emas permata, nescaya kamu mampu merampasnya dariku, dan menghalangiku dari mendapatkannya, namun  kebahagiaanku tidak mampu kamu atau orang lain rampas dariku. Aku menemui kebahagiaan menerusi keimananku, dan keimananku bersemayam dan bertakhta di dalam lubuk hatiku, dan tidak ada sesiapa yang mampu menguasai hatiku kecuali Tuhanku.”

Inilah kebahagiaan hakiki, kebahagiaan yang berasaskan keimanan, dan tiada seseorangpun yang berupaya merasakan kebahagiaan ini kecuali orang yang cintanya begitu mendalam terhadap Allah s.w.t. sehingga ia meresap ke dalam kalbunya, ke dalam jiwanya, dan ke dalam fikirannya. Yang memiliki kebahagiaan secara hakiki adalah Allah Yang Maha Esa, maka mohonlah kebahagiaan tersebut dariNya dengan menyembah dan taat kepadaNya.

Satu-satunya cara untuk meraih kebahagiaan adalah dengan menggali dan mengenali agama yang benar ini, yang mana Rasululllah s.a.w. diutus. Setelah seseorang itu menemui jalan kebenaran ini,  tidak penting baginya sama ada dia tidur di dalam pondok yang kecil atau berbantalkan tanah di tepi jalanraya. Cukup baginya mengalaskan perut dengan  sekeping roti untuk menjadi manusia yang paling bahagia di dalam dunia. 

Namun, bagi mereka yang menyimpang dari jalan ini, maka seluruh hidupnya akan dilanda kemurungan, kehibaan dan kepiluan, hartanya dirampas, usahanya sia-sia semata-mata dan akhirnya dia akan menanggung penghinaan.

No comments:

Post a Comment